پایگاه خبری وبدا

پایگاه خبری وبدا

امروز پنجشنبه ، 1404/01/21

سال 1403 ، جهش تولید با مشارکت مردم

پایگاه خبری و اطلاع رسانی وبدا (دفتر یاسوج)

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای ماموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است. در بررسی سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران، به نکات مهمی توجه شده که مبنای برنامه‌ریزی برنامه‌های روابط عمومی است. بیشتر بخوانید ..

یاسوج ، بلوار مطهری ، ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، طبقه سوم ، واحد روابط عمومی

شماره تماس: 0743337251

مدیر مسئول : ذوالفقار دیودل

سردبیر : سیده سحر حسینی

نکاتی که پرستاران تازه کار درمورد ایمنی دارو باید بدانند.

نکات مهمی که پرستاران تازه کار درمورد ایمنی دارو باید بدانند.


به گزارش روابط عمومی بیمارستان امام سجاد(ع)، کارشناس مسئول ایمنی بیماراین مرکز درمانی بااشاره به اهمیت ایمنی دارو اظهار داشت : بر کسی پوشیده نیست که بروز خطاهای دارویی، امری رایج می‌باشد. احتمالاً قبلاً و هنگامی که هنوز در دانشکده پرستاری نبوده‌اید، صدها بار اخطارهایی در مورد خطاهای دارویی شنیده‌اید. این اشتباهات، نه تنها ایمنی بیمار شما را به خطر می‌اندازد بلکه می‌تواند حرفه، شغل و مدرکی که با تلاش و به سختی به دست آورده‌اید را نیز در معرض خطر قرار دهد. با این حال، اگرچه این خطاها رایج هستند، اما به این معنی نیست که قابل پیشگیری نیستند.


راضیه فروتن نسب ابراز داشت: 6 نکته در مورد ایمنی دارو آورده شده که نیاز است هر پرستار تازه‌کاری در بیمارستان  به آنها توجه کند:


1. تمرکزتان را حفظ کنید.


محیط بیمارستان، پر از اتفاقاتی است که می‌تواند باعث حوا‌س‌پرتی شما شود. چندین مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که این عوامل، حدود 45-50٪ از خطاهای دارویی را تشکیل می‌دهند. زنگ زدن تلفن‌ها، صدای زنگ‌های هشدار دهنده و بیماران تندخو، همه این موارد به راحتی می‌توانند تمرکز شما را مختل کنند. حتی همکاران پرستار شما نیز می‌توانند باعث حواس‌پرتی شما از کارتان شوند.از آنجا که حذف کامل این عوامل، دشوار است، می‌توانید با همکاران خود صحبت کنید و از آنها بخواهید که در بازه زمانی که شما مشغول تهیه و تجویز داروهای بیماران هستید، آنها دیگر نیازهای بیماران را برطرف کنند و در عوض، هنگامی که نوبت به آنها رسید، شما به آنها کمک کنید. رسیدن به چنین توافقاتی می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان انجام امور مرتبط با داروها، از تمرکز حواس بالاتری برخوردار باشید و در نتیجه از بروز خطاهای دارویی پیشگیری نمایید.


2. "درست‌ها" را بشناسید (تکنیک 7Rights  و ...).


شناخت این "درست‌ها" می تواند به جلوگیری از بسیاری از اشتباهات دارویی کمک کند. پرستارانی که در تجویز داروها نقش دارند، از این ابزار کمک حافظه‌ای ساده، به منظور استفاده بی‌خطر از داروها و رعایت اصول صحیح دارو دهی به بیمار، بهره‌ می‌جویند. حفظ کردن موارد "درست‌" (مثل: بیمار درست، داروی درست، دوز درست، روش تجویز درست و غیره)، چندان دشوار نیست. با این حال، عملی کردن آنها می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد؛ خصوصاً اگر اولین بار است که شما دارویی را تجویز می‌کنید.اضطراب، ترس و تنش، به راحتی شما را در معرض ارتکاب خطا قرار می‌دهد. در نتیجه، به دلیل وجود چنین معضلاتی، بعضی بیمارستان‌ها از سیاست‌هایی برای کمک به پرستاران تازه‌کار استفاده می‌کنند تا بتوانند به آنها کمک نمایند تا مهارت‌هایشان را بدون به خطر‌انداختن رفاه حال بیماران، تقویت کنند. در این بیمارستان‌ها، یک پرستار ارشد در طول چند هفته‌ی اول پس از استخدام پرستاران جدید، آنها را هنگام آماده‌سازی و دادن دارو به بیماران، همراهی می‌کند. این کار، به معنی دست کم گرفتن مهارت و دانش پرستاران جدید نیست، بلکه به عنوان یک مرکز ارائه‌کننده‌ی مراقبت‌های سلامت، می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که بیماران همیشه در شرایط ایمن قرار دارند.


3. مدام سوال کنید و کارها را دوبار چک نمایید.


بیشتر خطاهای دارویی، ناشی از ارتباطات نادرست و برداشت‌های غلط هستند.اگر نمی‌توانید دست نوشته‌های پزشک خود را بخوانید، هیچ اشکالی ندارد که سوال بپرسید. حتی اگر در نتیجه‌ی پرسش شما، پزشک مربوطه عصبانی شده و داد و  فریاد کند، بسیار بهتر از این است که به خاطر ناتوانی در خواندن دستور پزشک، باعث بروز خطایی شوید که منجر به مرگ بیمارگردد.پسبه یاد داشته باشید که "فریاد کشیدن یک پزشک خشمگین، بهتر از یک بیمار مرده ‌است"


4. به روز باشید.


در یک شیفت کاری بسیار شلوغ، پیگیری تمامی به روزرسانی‌ها و دستورهایی که پزشکان در چارت بیماران شما می‌نویسند، دشوار است. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید از آن برای حل این مشکل استفاده کنید، فرایندی به نام "تلفیق دارویی" است. برای انجام این کار، شما باید یک لیست کامل از داروهایی که بیماران دریافت می‌کنند را تهیه کرده و به طور مداوم و پس از اعمال هر گونه تغییر، آن را به روز نمایید


5. گزارش دهید.


در صورت بروز خطا، گزارش حادثه را به عنوان یک نکته‌ی مهم مطرح کنید و آن را به تمام اعضای تیم مسئول مراقبت از بیمار و همچنین به کارشناس مسئول ایمنی بیماربیمارستان، اطلاع دهید. بسته به خط مشی بیمارستان یا مرکز شما، ممکن است لازم باشد که به نزدیکان بیمار نیز بگویید که چه اشتباهی رخ داده و چگونه خطا مدیریت شده‌است.


6. پادزهرها را بررسی کنید.


داروی نادرست و روش تجویز اشتباه، می‌تواند خطرات مهلکی برای بیماران شما ایجاد کند. برخی از این اشتباهات، حتی می‌توانند منجر به از دست رفتن جان افراد گردند، به خصوص اگر به درستی مدیریت نشوند. در نتیجه، تدارک برخی وسایل و داشتن آمادگی بسیار مهم است. علاوه بر داروهای اورژانسی، شما باید پادزهرهای اساسی را نیز داشته باشید. در دسترس قرار دادن آنها، شما را قادر می‌سازد تا سریعتر به موارد فوری، واکنش نشان دهید.


کارشناس مسئول ایمنی بیمار، بیمارستان امام سجاد(ع)درپایان خاطر نشان کرد: می‌توان با به‌کارگیری راهکارهایی موثر، از بروزخطاهای دارویی  جلوگیری کرد وایمنی بیماران وایمنی کادر درمان را حفظ نمود.